Demitizarea Omega-3

14/08/2018 0
pexels-photo-433267-1200x374.jpeg

Acizii grași Omega-3 nu pot reduce riscul evenimentelor cardiovasculare, deceselor cauzate de boala coronariană (CCH), accidentelor vasculare cerebrale sau aritmiilor cardiace, sugerează noi cercetări.

O revizuire sistematică Cochrane care a cuprins concluziile a 79 de studii care implică mai mult de 112.000 de persoane nu a evidențiat că creșterea consumului de acid alfa linolenic (ALA) și acizi grași omega-3 cu lanț lung (LCn3) acid eicosapentaenoic sau acid docosahexaenoic îmbunătățește sănătatea cardiovasculară sau protejează împotriva morții de orice cauză sau a evenimentelor cardiovasculare.

Unele probe sugerează că ALA poate reduce ușor evenimentele cardiovasculare, mortalitatea și aritmiile, iar altele sugerează că LCn3 poate reduce trigliceridele și crește colesterolul lipoproteinelor cu densitate mare (HDL).

“Clinicienii trebuie să fie conștienți că, dacă nu există o nevoie specifică de reducere a trigliceridelor, atunci nu există niciun motiv pentru a încuraja utilizarea suplimentelor de Omega-3”,

a spus autorul Lee Hooper, PhD, SRD, de la Universitatea East Anglia, Marea Britanie și membru al World Health Organization Nutrition Guidance Expert Advisory Group, într-o declarație pentru hearth.org | Medscape Cardiology.

“Pacienții ar fi mai bine să fie sfătuiți să cheltuiască banii pentru a mânca bine sau pentru a se menține în formă”,

a mai afirmat Lee Hooper.

Cercetarea anterioară – inconsistentă

Multe ghiduri de practică recomandă Omega-3 sub formă de ulei de pește sau suplimente, pentru a spori sănătatea cardiovasculară; acestea sunt utilizate pe scară largă în acest moment. LC3 este derivat din pește, în timp ce ALA, un acid gras Omega-3 cu catenă scurtă, provine din surse vegetale și este parțial transformat în acizi grași LCn3 din organism.

Autorii sugerează mecanisme posibile pentru rolul protector al grăsimilor Omega-3 împotriva bolilor cardiovasculare (CVD), incluzând scăderea tensiunii arteriale, modificarea profilului lipidic, modularea nivelurilor de lipază a lipoproteinelor arteriale, reducerea trombozei, producerea de efecte antiinflamatorii și antiaritmice, îmbunătățirea funcției endoteliale vasculare și a sensibilității la insulină și creșterea stabilității plăcii și a nivelurilor de paraoxonază.

Cu toate acestea, în ciuda beneficiilor sale teoretic recunoscute, uleiul de pește nu este lipsit de efecte secundare potențiale, inclusiv toxicitatea și nivelurile ridicate de mercur, iar grăsimile Omega-3 pot spori sângerările sau suprima răspunsul imun normal.

Mai mult, rezultatele studiilor anterioare au fost inconsecvente și limitate de posibili factori de confuzie.

“Ni s-a cerut de către Organizația Mondială a Sănătății să evaluăm efectele grăsimilor polinesaturate asupra sănătății și, ca parte a acestui proiect mai amplu, am evaluat efectele Omega-3 asupra rezultatelor cardiovasculare”, a spus Hooper.

Rezultate dezamăgitoare

Pentru a investiga problema, cercetatorii au analizat 79 de studii care implica 112.059 de persoane. Pentru a fi luat în considerare, un studiu trebuia să aibă o durată minimă de 12 luni și să compare suplimentele și recomandările pentru a crește aportul de LCn3 sau ALA față de administrarea obișnuită sau mai mică. Dintre aceste studii, 25 au îndeplinit criteriile și au fost nepărtinitoare.

Studiile au variat între 12 și 72 de luni și au inclus adulți cu grade diferite de risc cardiovascular, în special în țările cu venituri mari. În timp ce majoritatea studiilor au evaluat suplimentele LCn3 administrate prin capsule, unele studii au utilizat alimente bogate în LCn3 sau ALA sau alimente îmbogățite sau sfaturi de nutriție vs. placebo sau dietă obișnuită.

Realizând cercetări meta-analitice și de sensibilitate, cercetătorii au descoperit efecte reduse sau inexistente de creștere a LCn3 asupra mortalității de toate cauzele în comparație cu placebo sau dieta obișnuită.

“LCn3, probabil, face o diferență mică sau deloc în ceea ce privește riscul evenimentelor cardiovasculare sau a bolilor coronariene”,

au comentat autorii.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că creșterea aportului de ALA este puțin probabil să afecteze mortalitatea din toate cauzele sau mortalitatea cardiovasculară.

Pe de altă parte, creșterea ALA poate reduce ușor riscul de apariție a evenimentelor cardiovasculare (de la 4,8% până la 4,7%).

Cercetatorii numesc impactul ALA asupra accidentului vascular cerebral “neclar.”

“Am fost foarte încântați de Omega-3 la începutul anilor 1990, după câteva studii surprinzatoare și foarte pozitive”, a spus Hooper.

Rezultatele din studiile ulterioare nu au fost niciodata la fel de pozitive, dar, într-un fel ne-am menținut ideea că grăsimile Omega-3 au fost grozave pentru noi, în ciuda rezultatelor dezamăgitoare de atunci”, a mai spus Hooper.

Hooper a observat că grăsimile Omega-3 reduc trigliceridele pe termen lung și, de asemenea, măresc ușor colesterolul HDL, dar “alte efecte asupra sănătății nu par să urmeze”.

Stil de viață

Comentând pentru theheart.org | Cardiologia Medscape, Ian Johnson, doctor în științe, Quadram Institute Bioscience, Norwich, Marea Britanie, care nu a fost implicată în cercetare, a declarat că a fost “destul de surprins de rezultatul acestei revizuiri sistematice”, dar că aceasta este “este de înaltă calitate.”

“Poate că mesajul general este că pentru acizii grași, ca și pentru mulți alți constituenți alimentari, este foarte dificil să se reproducă constatările epidemiologice prin intermediul unor studii de intervenție randomizate, deoarece alimentația umană este extrem de complexă și dimensiunile efectului fiziologic pentru anumiți nutrienți sunt mici în raport cu cauzalitatea bolilor cronice”, a spus el.

dieta personalizataHooper a adăugat:

“Mi-ar fi plăcut să văd că suplimentele de Omega-3 ar fi avut efectele acestea – ce metodă simplă de reducere a riscului cardio vascular ar fi fost! Dar nu le au, așa că trebuie să ne concentrăm asupra intervențiilor asupra stilului de viață – chestiune care chiar funcționează – să avem o dietă de înalt nivel calitativ, să consumăm alcol cu moderație, să nu fumăm, să ne menținem în formă și să fim activi.”

Sursa articolului o găsiți aici

Noi vă recomandăm, ca de fiecare dată, controalele preventive, pentru că “este mult mai ușor să previi, decât să vindeci” – așa cum bine spune o veche zicală românească.

Vă recomandăm, de asemenea, să utilizați din ce în ce mai mult mijloacele de programare online – fie pe site, fie pe pagina noastra de Facebook, fie pe email la: receptie.negulici@bioterramed.ro sau recepție.grivita@bioterramed.ro, dat fiind faptul că liniile noastre telefonice din ambele recepții sunt suprasolicitate.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


© Bio Terra Med 2016. BIO TERRA MED S.R.L. J40/3308/2001 C.U.I: 13798304. Sediu: Calea Grivitei, nr. 3, sect. 1, Bucuresti. P.L. Str. Pictor I. Negulici, nr. 27, Sect. 1, Bucuresti. Iban: RO87INGB0000999904552137 BANCA: ING Bank. Cap. social: 1215000 lei