Dansul încetinește declinul creierului

20/10/2019 0
Dansul-incetineste-imbatranirea-creierului-1200x460.jpg

Pe măsură ce înaintăm în vârstă intrăm în declin fizic și psihic. Acesta poate fi accentuat în condițiile existenței unei boli precum Alzheimer.

Un nou studiu publicat în “Frontierele Neuroștiinței” arată că oamenii în vârstă care au o runtină în ceea ce privește exercițiul fizic pot încetini considerabil îmbătrânirea creierului. Dintre toate exercițiile fizice, însă, de departe cel mai eficient se dovedește a fi dansul.

Excercițiile au un efect benefic încetinind sau chiar contracarând semnele îmbărânirii și declinului mental și fizic

– spune Dr. Kathrin Rehfeld, conducătorul acestui studiu la Centrul German pentru Studiul Bolilor Neurodegenerative din Magdeburg, Germania.

În acest studiu demonstrăm că două tipuri de exerciții fizice – dansul și antrenamentele de rezistență cresc acele zone din creier care, de obicei, scad odată cu înantarea în vârstă. Prin comparație, doar dansul a condus către modificări notabile de comportament cerebral în termenii îmbunătățirii balanței.

Participanții voluntari la acest studiu au fost persoane cu o medie de vârstă de 68 de ani. Ei au fost împărțiți în două grupe: prima grupă a urmat cursuri de dans săptămânale, pe o perioadă de 18 luni, iar a doua grupă a urmat antrenamente de rezistență și flexibilitate. La ambele grupe au avut loc creșteri în regiunea hipocampusului. Această regiune este foarte importantă, deoarece este responsabilă cu predispoziția spre îmbătrânire a fiecăruia dintre noi și este afectată de boala Alzheimer. Are, de asemenea, un rol foarte important în memorare și învățare, în aceeași măsură în care are rolul cheie în menținerea echilibrului interior al omului.

În timp ce studiile anterioare au arătat că exercițiile fizice pot combate semnele îmbătrânirii creierului, nu era cunoscut care tipuri de exerciții erau mai bune. Pentru a demonstra acest lucru, planul de exerciții (rutina) dat voluntarilor din acest studiu, a fost diferit. Programul tradițional de fitness conținea preponderent exerciții repetitive, precum bicileta sau “mersul nordic”, pe când grupul de dans era provocat săptămânal la învățarea unor mișcări noi.

Dr. Rehfeld explică:

Am încercat să le furnizăm voluntarilor din grupul de dans o constantă schimbare a rutinei prin abordarea unor stiluri de dans diferite – Jazz, dansul în formație, Latino și dansul în linie. Pașii, tiparul posturii brațelor, formațiile, viteza și ritmul erau schimbate la fiecare a doua săptămână pentru a-i menține într-un proces de învățare continuă. Cel mai provocator aspect pentru ei a fost să-și amintească aceste rutine sub presiunea timpului și fără nici un fel de ajutor din partea instructorului.

Aceste “extra-provocări” se consideră a fi cele care au generat diferențele notabile în balanța organismului celor din grupul de dans față de cei din grupul de fitness. Dr. Rehfeld și colegii săi încearcă să construiască acum, pe baza concluziilor acestui studiu, noi programe de fitness care să maximizeze potențialul acestora în întârzierea îmbătrânirii creierului.

În acest moment evaluăm un nou sistem numit “Jymmim” (care e un joc de cuvinte care combină termenii “jamming” (blocare, comprimare) și gimnastică). Acesta este un sistem pe bază de senzori care generează sunete (melodii, ritm) funcție de activitatea fizică a subiectului. Știm că pacienții cu dementă reacționează foarte puternic atunci când ascultă muzică. Vrem să combinăm aspectele promițătoare ale activității fizice și ale muzicii dinamice și să le transformăm într-un studiu de fezabilitate pe pacienții cu demență.”

Dr. Rehfeld încheie cu sfaturi care ne-ar putea ridica de pe scaune, făcându-ne să dansăm pe ritmurile noastre preferate:

Cred că fiecare dintre noi ne dorim să trăim o viață independentă și sănătoasă pentru o perioadă cât mai lungă. Activitatea fizică este unul dintre factorii stilului de viață care poate contribui la aceasta, contracarând mai mulți factori negativi și încetinind considerabil declinul legat de înaintarea în vârstă. Cred că dansul este un instrument foarte puternic pentru a stabili noi provocări pentru corp și minte, în mod special la vârste înaintate.”

Sursa articol: https://bit.ly/2oNP7be


Abonează-te la Blog de sănătate

Adresa ta de email va fi folosită exclusiv pentru a-ți trimite notificări de fiecare dată când publicăm un articol medical. Te poți dezabona printr-un singur click, iar adresa ta de email va fi ștearsă automat din baza noastră de date.


Abonează-te la YouTube BTM

Dacă te-ai abonat la canalul nostru de YouTube, nu uita să apeși pe clopoțelul din dreapta butonului de abonare pentru a primi notificări de fiecare dată când postăm un material nou!
De asemenea, dacă îți plac materialele noastre video și le consideri utile, nu uita să dai LIKE și SHARE! În acest fel informația va fi recomandată de YouTube și altor oameni și este o modalitate simplă prin care și TU poți să ajuți!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


© Bio Terra Med 2016. BIO TERRA MED S.R.L. J40/3308/2001 C.U.I: 13798304. Sediu: Calea Grivitei, nr. 3, sect. 1, Bucuresti. P.L. Str. Pictor I. Negulici, nr. 27, Sect. 1, Bucuresti. Iban: RO87INGB0000999904552137 BANCA: ING Bank. Cap. social: 1215000 lei