Psihologie KIDS MOVEMENT
Copii, familie, mămici aflate în perioada postpartum
Află cum te poate ajuta programul KIDS MOVEMENT
Atena Stoica
psiholog clinician
principal
BIO TERRA MED PRIMĂVERII
BIO TERRA MED GRIVIȚA
PSIHOLOGIE – COPII, FAMILIE, MĂMICI – POSTPARTUM
Este foarte important să cunoașteți cum puteți contribui la dezvoltarea psihică și emoțională a copilului / copiilor dumneavoastră încă din primele momente de viață.
Fiecare om este unic și, de aceea aportul unui psiholog este binevenit. De la așteptările / dorințele / visele părinților la realitate distanța este, uneori, uriașă. Procesul de adaptare este și el anevoios de multe ori.
De asemenea, perioada postpartum este o perioadă plină de provocări pentru o femeie, dar și pentru familia acesteia. De la schimbările hormonale la schimbările de statut – toate acestea influențează / afectează planurile psihic și emoțional.
Citiți mai jos câteva considerații generale ale diferitelor etape de dezvoltare a copilului pregătite de doamna psiholog Atena Stoica.
Intervenție timpurie pentru bebeluși și copii mici
Dacă părinţii sunt preocupați / îngrijorați pentru copiii / bebelușii care par că se dezvoltă mai lent față de reperele în dezvoltare specifice vârstei lor sau vor să verifice / afle dacă copilul lor are un ritm firesc de dezvoltare pot apela la:
- Screeninguri pentru evaluarea nivelului de dezvoltare și depistarea întârzierilor în dezvoltare
- Recomandări pentru stimulare în urmatoarele arii:
- cognitivă (gândire, învățare, găsire de soluții / rezolvare de probleme),
- fizică (atingere, târâre, mers, desen, construire),
- comunicare (vorbit, ascultare, înțelegere),
- autonomie (mâncat, îmbrăcat)
- dezvoltarea socială și emoțională (joc, interacțiune cu alții)
Părinții ar trebui să cunoască și să urmărească aceste repere și, dacă sunt întârzieri – să ia măsuri, să învețe cum să treacă la stimulare în ariile de risc.
Foarte importante sunt sesiunile de psihoeducație – grupuri de părinți sau sesiuni individuale și workshopurile pe teme specifice, cum ar fi:
- să înțelegem ce este firesc pentru o vârstă sau alta,
- să înțelegem cum funcționeaza copilul aflat într-o anume etapă de dezvoltare,
- cum pot fi modificate cele de schimbat,
- cum să găsim soluții / strategii pentru obținerea rezultatelor dorite.
- Screening pentru identificarea QD (coeficientul de dezvoltare), repere în dezvoltare specifice vârstei și planuri de stimulare – elaborare și monitorizare (recomandări pentru stimulare în arii specifice)
- Consiliere pentru pregătirea acomodării la grădiniță și / sau școală
- Consiliere / terapie pentru gestionarea crizelor și comportamentelor indezirabile – crize de tantrum, opoziționism, comportamente provocatoare, comportamente agresive,
- Consiliere / terapie pentru gestionarea relaţiilor cu frații, bunicii, colegii de la grădiniță / școală
- Consiliere părinți / bunici pentru dezvoltarea capacității decizionale și a autonomiei copilului de 3-6 ani
- Consiliere părinți / bunici pentru nevoile prescolarilor (de ex. atașament securizant, autonomie, competență, sentimentul identității, libertate de exprimare, spontaneitate și joacă, limite realiste și autocontrol ) și răspunsurile / nevoile părinților / adulților
- Psihoeducație părinti, bunici
- Screeninguri pentru:
- identificarea problemelor școlare (ex. dislexo-disgrafie, dificultăți de concentrare a atenției, psihomotricitate, s.a),
- comportamentale (de ex. indisciplina, toleranța la frustrare, agresivitate, hiperkinezie, s.a ) și / sau
- întârzierile în neurodezvoltare
- Consiliere / terapie pentru îmbunătățirea performanței școlare, gestionarea comportamentelor indezirabile, antrenare abilități (life skills)
- Consiliere / terapie pentru copii supraponderali, psihonutriție
- Psihoeducație părinți, bunici
- Consiliere / terapie imagine corporală, depresie, fluctuații de dispoziție, imagine de sine
- Grupuri / sesiuni individuale de dezvoltare personală, antrenare abilități (life skills)
- Consiliere / terapie pentru probleme specifice – sexualitate, relaţii, imagine de sine,
- Dezvoltare personală
- Consiliere / terapie pentru tranziția la maternitate:
- emoții,
- schimbări în viață,
- experiențe provocatoare,
- așteptări și cultivare așteptărilor realiste,
- învățarea strategiilor de coping și de parenting,
- managementul noilor stări / dispoziții,
- dezvoltarea și utilizarea abilităților de mindfulness pentru conectare cu sine, cu copilul
- Consiliere pentru tranziția la parentalitate (statutul / rolul de părinte):
- schimbări în rutina zilnică,
- gestionarea somnului,
- roluri, relaţii,
- identitate de sine,
- nevoia de suport,
- vulnerabilitate, s.a
- Consiliere pentru managementul stresului și somnului
- Consiliere relaționare:
- între frați,
- relația cu partenerul și a partenerului cu copilul
- Consiliere / terapie tulburări postpartum (depresie postpartum, anxietate, fluctuații de dispoziție,
- Network postnatal – grup on-line, moderat de psiholog sau / și grup de suport pentru mămici în primii 2 ani (on-line sau fizic)
- Psihoeducație – psihologia neurodezvoltării copilului în primul an de viață
- Cum să mă pregătesc pentru a avea un copil – modele parentale interiorizate, strategii de coping dezvoltate în copilărie, relaţii în familie, relaţii cu părinţii, s.a.
- Sunt un părinte bun? – stilul meu parental și influențele mediului, trenduri în parenting, convingeri , atitudini, comportamente, emoții, temeri, conflicte în relația cu copilul / copiii mei
- Cum sunt eu / cum e el; așteptările mele – nevoile lui; De ce nu mă ascultă? De ce nu ne înțelegem? Cum să-i înțelegem mai bine pe copiii noștri și cum să răspundem nevoilor lor?
- Cum depășim crizele? – copii răsfățați, crize de tantrum, tulburări de neurodezvoltare, tranziții în dezvoltare (acomodarea la creșă, grădiniță, școală, perioada adolescenței, tinerii)
- Roluri și comunicare în familie
- Timpul liber petrecut împreună cu copilul / copiii și acoperirea nevoilor emoționale pentru toți
- Modelele copilului meu, comportamente dezirabile sau / și indezirabile
- Relaţiile cu frații, prietenii, familia
- Repere în dezvoltarea copilului, cum pregătim tranziția în momentele importante din viața lui – psihoeducație
- Relațiile cu bunicii și rolul lor în viața copilului
- Cum creștem autonomia și responsabilitatea copilului, adecvat vârstei lui (emoționale, biologice)
- Cum ne creștem copiii? Ce vrem să învețe din ceea ce facem / le transmitem noi?
- Cum gestionăm influențele societății / ale lumii virtuale / modelelor promovate în media asupra comportamentului copilului?
- Copii depresivi, anxioși, timizi, fragili emoțional, senzitivi
- Comportamente indezirabile – bullying, copii agresivi
- Crize de identitate sexuală
- Obezitatea la copii
- Stilul de viață al copilului – balanța între activitate, joc, nutriție s.a
- Limitele și disciplina, supraprotejare, autonomie, decizii în viața copilului
- Antrenare abilităților de viață independentă pentru copii – psihoeducație
- Probleme școlare – scris-citit, relaţii cu colegii, relația cu cadrele didactice s.a
- Consiliere / terapie pentru probleme specifice