Psihologie - copii, familie, mămici - postpartum
Află cum te poate ajuta programul KIDS MOVEMENT
Atena Stoica
psiholog clinician
principal
BIO TERRA MED PRIMĂVERII
BIO TERRA MED GRIVIȚA
PSIHOLOGIE – COPII, FAMILIE, MĂMICI – POSTPARTUM
Este foarte important să cunoașteți cum puteți contribui la dezvoltarea psihică și emoțională a copilului / copiilor dumneavoastră încă din primele momente de viață.
Fiecare om este unic și, de aceea aportul unui psiholog este binevenit. De la așteptările / dorințele / visele părinților la realitate distanța este, uneori, uriașă. Procesul de adaptare este și el anevoios de multe ori.
De asemenea, perioada postpartum este o perioadă plină de provocări pentru o femeie, dar și pentru familia acesteia. De la schimbările hormonale la schimbările de statut – toate acestea influențează / afectează planurile psihic și emoțional.
Citiți mai jos câteva considerații generale ale diferitelor etape de dezvoltare a copilului pregătite de doamna psiholog Atena Stoica.
Intervenție timpurie pentru bebeluși și copii mici
Dacă părinţii sunt preocupați / îngrijorați pentru copiii / bebelușii care par că se dezvoltă mai lent față de reperele în dezvoltare specifice vârstei lor sau vor să verifice / afle dacă copilul lor are un ritm firesc de dezvoltare pot apela la:
- Screeninguri pentru evaluarea nivelului de dezvoltare și depistarea întârzierilor în dezvoltare
- Recomandări pentru stimulare în urmatoarele arii:
- cognitivă (gândire, învățare, găsire de soluții / rezolvare de probleme),
- fizică (atingere, târâre, mers, desen, construire),
- comunicare (vorbit, ascultare, înțelegere),
- autonomie (mâncat, îmbrăcat)
- dezvoltarea socială și emoțională (joc, interacțiune cu alții)
Părinții ar trebui să cunoască și să urmărească aceste repere și, dacă sunt întârzieri – să ia măsuri, să învețe cum să treacă la stimulare în ariile de risc.
Foarte importante sunt sesiunile de psihoeducație – grupuri de părinți sau sesiuni individuale și workshopurile pe teme specifice, cum ar fi:
- să înțelegem ce este firesc pentru o vârstă sau alta,
- să înțelegem cum funcționeaza copilul aflat într-o anume etapă de dezvoltare,
- cum pot fi modificate cele de schimbat,
- cum să găsim soluții / strategii pentru obținerea rezultatelor dorite.
- Screening pentru identificarea QD (coeficientul de dezvoltare), repere în dezvoltare specifice vârstei și planuri de stimulare – elaborare și monitorizare (recomandări pentru stimulare în arii specifice)
- Consiliere pentru pregătirea acomodării la grădiniță și / sau școală
- Consiliere / terapie pentru gestionarea crizelor și comportamentelor indezirabile – crize de tantrum, opoziționism, comportamente provocatoare, comportamente agresive,
- Consiliere / terapie pentru gestionarea relaţiilor cu frații, bunicii, colegii de la grădiniță / școală
- Consiliere părinți / bunici pentru dezvoltarea capacității decizionale și a autonomiei copilului de 3-6 ani
- Consiliere părinți / bunici pentru nevoile prescolarilor (de ex. atașament securizant, autonomie, competență, sentimentul identității, libertate de exprimare, spontaneitate și joacă, limite realiste și autocontrol ) și răspunsurile / nevoile părinților / adulților
- Psihoeducație părinti, bunici
- Screeninguri pentru:
- identificarea problemelor școlare (ex. dislexo-disgrafie, dificultăți de concentrare a atenției, psihomotricitate, s.a),
- comportamentale (de ex. indisciplina, toleranța la frustrare, agresivitate, hiperkinezie, s.a ) și / sau
- întârzierile în neurodezvoltare
- Consiliere / terapie pentru îmbunătățirea performanței școlare, gestionarea comportamentelor indezirabile, antrenare abilități (life skills)
- Consiliere / terapie pentru copii supraponderali, psihonutriție
- Psihoeducație părinți, bunici
- Consiliere / terapie imagine corporală, depresie, fluctuații de dispoziție, imagine de sine
- Grupuri / sesiuni individuale de dezvoltare personală, antrenare abilități (life skills)
- Consiliere / terapie pentru probleme specifice – sexualitate, relaţii, imagine de sine,
- Dezvoltare personală
- Consiliere / terapie pentru tranziția la maternitate:
- emoții,
- schimbări în viață,
- experiențe provocatoare,
- așteptări și cultivare așteptărilor realiste,
- învățarea strategiilor de coping și de parenting,
- managementul noilor stări / dispoziții,
- dezvoltarea și utilizarea abilităților de mindfulness pentru conectare cu sine, cu copilul
- Consiliere pentru tranziția la parentalitate (statutul / rolul de părinte):
- schimbări în rutina zilnică,
- gestionarea somnului,
- roluri, relaţii,
- identitate de sine,
- nevoia de suport,
- vulnerabilitate, s.a
- Consiliere pentru managementul stresului și somnului
- Consiliere relaționare:
- între frați,
- relația cu partenerul și a partenerului cu copilul
- Consiliere / terapie tulburări postpartum (depresie postpartum, anxietate, fluctuații de dispoziție,
- Network postnatal – grup on-line, moderat de psiholog sau / și grup de suport pentru mămici în primii 2 ani (on-line sau fizic)
- Psihoeducație – psihologia neurodezvoltării copilului în primul an de viață
- Cum să mă pregătesc pentru a avea un copil – modele parentale interiorizate, strategii de coping dezvoltate în copilărie, relaţii în familie, relaţii cu părinţii, s.a.
- Sunt un părinte bun? – stilul meu parental și influențele mediului, trenduri în parenting, convingeri , atitudini, comportamente, emoții, temeri, conflicte în relația cu copilul / copiii mei
- Cum sunt eu / cum e el; așteptările mele – nevoile lui; De ce nu mă ascultă? De ce nu ne înțelegem? Cum să-i înțelegem mai bine pe copiii noștri și cum să răspundem nevoilor lor?
- Cum depășim crizele? – copii răsfățați, crize de tantrum, tulburări de neurodezvoltare, tranziții în dezvoltare (acomodarea la creșă, grădiniță, școală, perioada adolescenței, tinerii)
- Roluri și comunicare în familie
- Timpul liber petrecut împreună cu copilul / copiii și acoperirea nevoilor emoționale pentru toți
- Modelele copilului meu, comportamente dezirabile sau / și indezirabile
- Relaţiile cu frații, prietenii, familia
- Repere în dezvoltarea copilului, cum pregătim tranziția în momentele importante din viața lui – psihoeducație
- Relațiile cu bunicii și rolul lor în viața copilului
- Cum creștem autonomia și responsabilitatea copilului, adecvat vârstei lui (emoționale, biologice)
- Cum ne creștem copiii? Ce vrem să învețe din ceea ce facem / le transmitem noi?
- Cum gestionăm influențele societății / ale lumii virtuale / modelelor promovate în media asupra comportamentului copilului?
- Copii depresivi, anxioși, timizi, fragili emoțional, senzitivi
- Comportamente indezirabile – bullying, copii agresivi
- Crize de identitate sexuală
- Obezitatea la copii
- Stilul de viață al copilului – balanța între activitate, joc, nutriție s.a
- Limitele și disciplina, supraprotejare, autonomie, decizii în viața copilului
- Antrenare abilităților de viață independentă pentru copii – psihoeducație
- Probleme școlare – scris-citit, relaţii cu colegii, relația cu cadrele didactice s.a
- Consiliere / terapie pentru probleme specifice